«Πρόκειται για έναν πρωτότυπο μακεδονικό τάφο που έχει πολλές πρωτοτυπίες με βάση την εποχή, δηλαδή την ελληνιστική εποχή, είναι επηρεασμένη από την ανατολή, στην αρχιτεκτονική και ο σχεδιασμός των αρχιτεκτονημάτων γίνεται κλιμακωτά έχει μια θεατρικότητα, υπάρχει κλιμάκωση των εντυπώσεων και αποβλέπει στον εντυπωσιασμό και στην κορύφωση του θεατή. Προχωρούμε από τις σφίγγες στις Καρυάτιδες, και μετά θα καταλήξουμε στον
ταφικό θάλαμο που θα έχουμε κάτι πολύ σημαντικότερο», είπε χαρακτηριστικά και προχώρησε στην εκτίμηση ότι πιθανότατα θα υπάρχει μια μεγάλη παράσταση. «Εγώ θα περίμενα και εύχομαι να υπήρχε μια μεγάλη παράσταση, ανάγλυφη με μάχη μακεδόνων εναντίον Περσών στην οποία θα απεικονίζεται ο ίδιος ο νεκρός και ενδεχομένως θα ήταν ευχής έργον να απεικονίζεται ο ίδιος ο Αλέξανδρος», πρόσθεσε.
Ο καθηγητής αρχαιολογίας του ΑΠΘ, προκειμένου να δικαιολογήσει την άποψη αυτή, ανέφερε ότι στο συμπέρασμα αυτό οδηγούν μέχρις στιγμής τα αγάλματα που έχουν ήδη βρεθεί αλλά και το υλικό που έχει χτιστεί ο τάφος. «Εκεί μας οδηγούν τα έως τώρα ευρήματα της πλαστικής, οι σφίγγες και οι καρυάτιδες. Επίσης, το υλικό που έχει χτιστεί ο τάφος που είναι μάρμαρο. Εκεί δηλαδή δούλευαν τεχνίτες, μαρμαρογλύπτες και είναι πιθανό να είχαν έρθει από την Αθήνα. Μην ξεχνάτε ότι η Αμφίπολη ήταν αποικία των Αθηναίων και παράλληλα ότι στην Αθήνα την εποχή εκείνη είχαν απογορευτεί τα γλυπτά στους τάφους για λόγους οικονομίας. Επομένως είναι λογικό τα συνεργεία να ανέβηκαν στη Μακεδονία», εξήγησε ο Παναγιώτης Φάκλαρης.
Σίγουρος ότι ο ταφικός θάλαμος θα κρύβει κάτι πολύ σημαντικό εμφανίζετι ο καθηγητής αρχαιολογίας του ΑΠΘ Παναγιώτης Φάκλαρης, ο οποίος μιλώντας σε ενημερωτική εκπομπή του ΣΚΑΪ και μετά την αποκάλυψη ότι οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης είναι ολόσωμες εμφανίστηκε βέβαιος για την ανακάλυψη που μας περιμένει, αφού με βάση τα μέχρι τώρα ευρήματα ο σχεδιασμός των αρχιτεκτονημάτων ακολουθεί μια κλιμάκωση, έχει μια θεατρικότητα που αποβλέπει στην κορύφωση και στον εντυπωσιασμό του θεατή.
«Πρόκειται για έναν πρωτότυπο μακεδονικό τάφο που έχει πολλές πρωτοτυπίες με βάση την εποχή, δηλαδή την ελληνιστική εποχή, είναι επηρεασμένη από την ανατολή, στην αρχιτεκτονική και ο σχεδιασμός των αρχιτεκτονημάτων γίνεται κλιμακωτά έχει μια θεατρικότητα, υπάρχει κλιμάκωση των εντυπώσεων και αποβλέπει στον εντυπωσιασμό και στην κορύφωση του θεατή. Προχωρούμε από τις σφίγγες στις Καρυάτιδες, και μετά θα καταλήξουμε στον ταφικό θάλαμο που θα έχουμε κάτι πολύ σημαντικότερο», είπε χαρακτηριστικά και προχώρησε στην εκτίμηση ότι πιθανότατα θα υπάρχει μια μεγάλη παράσταση. «Εγώ θα περίμενα και εύχομαι να υπήρχε μια μεγάλη παράσταση, ανάγλυφη με μάχη μακεδόνων εναντίον Περσών στην οποία θα απεικονίζεται ο ίδιος ο νεκρός και ενδεχομένως θα ήταν ευχής έργον να απεικονίζεται ο ίδιος ο Αλέξανδρος», πρόσθεσε.
Ο καθηγητής αρχαιολογίας του ΑΠΘ, προκειμένου να δικαιολογήσει την άποψη αυτή, ανέφερε ότι στο συμπέρασμα αυτό οδηγούν μέχρις στιγμής τα αγάλματα που έχουν ήδη βρεθεί αλλά και το υλικό που έχει χτιστεί ο τάφος. «Εκεί μας οδηγούν τα έως τώρα ευρήματα της πλαστικής, οι σφίγγες και οι καρυάτιδες. Επίσης, το υλικό που έχει χτιστεί ο τάφος που είναι μάρμαρο. Εκεί δηλαδή δούλευαν τεχνίτες, μαρμαρογλύπτες και είναι πιθανό να είχαν έρθει από την Αθήνα. Μην ξεχνάτε ότι η Αμφίπολη ήταν αποικία των Αθηναίων και παράλληλα ότι στην Αθήνα την εποχή εκείνη είχαν απογορευτεί τα γλυπτά στους τάφους για λόγους οικονομίας. Επομένως είναι λογικό τα συνεργεία να ανέβηκαν στη Μακεδονία», εξήγησε ο Παναγιώτης Φάκλαρης.
Την ίδια άποψη είχε εκφράσει την περασμένη Τρίτη και ο καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας του πανεπιστημίου Αθηνών Πάνος Βαλαβάνης μιλώντας στον «Ελεύθερο Τύπο», ο οποίος είχε ισχυριστεί ότι η αποκάλυψη εντυπωσιακών γλυπτών δεν θα σταματήσει στις Καρυάτιδες, αλλά θα βρεθούν και στην τρίτη και κύρια είσοδο του τάφου. «Πρόκειται για μνημείο μοναδικό, από όποια πλευρά κι αν το κοιτάξεις, στο οποίο εμφανίζεται ένα σύνθετο πρόγραμμα γλυπτικού διακόσμου (...). Εγώ πιστεύω ότι θα εντοπιστούν γλυπτά και στην τρίτη, κύρια είσοδο του τάφου. Διότι εδώ βλέπουμε οι υπάρχει μια ολόκληρη σύνθεση. Δεν μπορεί στην κύρια είσοδο να μην υπάρχουν γλυπτά. Αλλά αυτό αποτελεί προς το παρόν εικασία», είχε πει χαρακτηριστικά.
Οσον αφορά για το τι ελπίζει ότι θα βρεθεί στο εσωτερικό του τάφου, στην περίπτωση που αυτός δεν έχει συληθεί, ο καθηγητής αρχαιολογίας, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να βρεθούν ακόμη και χρυσά σκεύη. «Θα περιμέναμε ένας τέτοιος τάφος να έχει ένα σύνολο όπλων, ένα σύνολο επίπλων, είτε πραγματικά, είτε σε μάρμαρο, κρεβάτια, θρόνους και άλλα έπιπλα, ως κτερίσματα. Επίσης, έχει σκεύη συμποσίου, ασημένια ή χρυσά, που δεν έχουν βρεθεί σε κανέναν άλλον τάφο στην Ελλάδα έως τώρα. Αυτός όμως, μπορεί να έχει και χρυσά. Επίσης, θα περιμέναμε να έχει σκεύη λουτρού και αν είναι γυναίκα να έχει κοσμήματα και σκεύη καλλωπισμού. Και βέβαια επιγραφές, κάτι το οποίο είναι πιθανό, αφού έχουν βρεθεί και σε τρεις άλλους μακεδονικούς τάφους», είπε.
Οσον αφορά τη συζήτηση και τις υποθέσεις που γίνονται για το πόσοι είναι οι «ένοικοι» του τάφου, ο κ. Φάκλαρης εκτίμησε ότι, δεδομένου ότι είναι ένας τύμβος διπλάσιος της Βεργίνας, πρέπει να έχει περισσότερους του ενός τάφους. «Πρώτη φορά έχουμε ένα ταφικό μνημείο πλήρες. Δηλαδή έχουμε έναν ταφικό περίβολο τεράστιο, μισό χιλιόμετρο, έχουμε ένα τύμβο τεράστιο, το μεγαλύτερο ως τώρα γνωστό στην Ελλάδα, έχουμε ένα επιτάφιο μνημείο στην κορυφή του περιβόλου, τον περίφημο λέοντα, έναν τάφο και σημαντικό και πρωτότυπο και πολύ σημαντικό μέσα στον τύμβο, μέχρι στιγμής, γιατί είναι ένας τεράστιος τύμβος. Περιμένουμε να έχει και άλλους τάφους, στην Βεργίνα βρέθηκαν τρεις, αυτός ο τύμβος που είναι διπλάσιος από τη Βεργίνα περιμένουμε να έχει και άλλους τάφους οπωσδήποτε», ανάφερε.
Ωστόσο, ο καθηγητής αρχαιολογίας του ΑΠΘ εμφανίστηκε σχεδόν βέβαιος ότι ο τάφος έχει συληθεί και μάλιστα δυο φορές. «Ο τάφος πρέπει να έχει συληθεί, σύμφωνα με τις ενδείξεις που έχουμε έως τώρα. Οι αρχαιολογικές ενδείξεις δείχνουν ότι έχει συληθεί δύο φορές γιατί μετά τη σύληση έμεινε ακάλυπτη η είσοδος και έχουν αφαιρεθεί πέτρες ως οικοδομικά υλικά. Επίσης, τα κονιάματα που υπάρχουν στο δρόμο του τάφου και στον τοίχο που εδράζονται οι σφίγγες έχουν απολεπιστεί, σημαίνει ότι έμειναν εκτεθειμένες στις καιρικές συνθήκες για μεγάλο διάστημα. Οι οπές που υπήρχαν στον τοίχο όλα αυτά δείχνουν τυμβωρύχους», είπε αναλύοντας την εκτίμησή του ότι ο τάφος έχει συληθεί./www.defencenet.gr/
ΒΙΝΤΕΟ
«Περίμενα γλυπτά, αλλά όχι Καρυάτιδες ... Πρόκειται για ένα σημαντικό διακοσμητικό αρχιτεκτονικό στοιχείο»
ΕΠΙΣΗΣ
Απάντηση με αιχμές της Περιστέρη στον Σύλλογο Αρχαιολόγων
Επιστολή – απάντηση σε αντίστοιχη επιστολή του ΔΣ του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, με την οποία το υπουργείο Πολιτισμού εκαλείτο από τα μέλη του Συλλόγου να «παρέμβει για να σταματήσει η πίεση, που ασκείται στην αρχαιολογική έρευνα, λόγω της συνεχούς αναφοράς που γίνεται σε αυτή, ακόμα και σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο», δημοσιοποιεί μέσω ΑΠΕ-ΜΠΕ η αρχαιολόγος επικεφαλής του ανασκαφικού έργου στην Αρχαία Αμφίπολη, προϊσταμένη της ΚΗ΄ ΕΠΚΑ, Κατερίνα Περιστέρη.
Η επιστολή της κ. Περιστέρη απευθύνεται στον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων και κοινοποιείται στα γραφεία του υπουργού Πολιτισμού, της γενικής γραμματέως του υπουργείου και της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς (ΓΔΑΠΚ).
«Ως συνάδελφος αρχαιολόγος και υπεύθυνη ανασκαφέας, πριν προβείτε σε ανακοινώσεις που αφορούν την ανασκαφική μου έρευνα στην παραπάνω θέση, να φροντίζετε να επικοινωνείτε προηγουμένως μαζί μου έτσι ώστε να έχετε την σωστή εικόνα της ανασκαφής» αναφέρει η κ. Περιστέρη, απευθυνόμενη στους συναδέρφους της και προσθέτει:
«Θα ήθελα να επισημάνω ότι η ανασκαφή μου διεξάγεται με τον καλύτερο επιστημονικό τρόπο από μια αξιόλογη ομάδα συνεργατών διαφόρων ειδικοτήτων που εργαζόμαστε με απόλυτη σύμπνοια και συνεργασία μεταξύ μας έχοντας όπως είναι φυσικό και την πλήρη στήριξη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου μας.
Θεωρώ χρέος μου να ενημερώνω το ευρύ κοινό για την πορεία μιας ανασκαφής που βρίσκεται στο επίκεντρο της επικαιρότητας, για την οποία εκφράζεται ιδιαίτερο ενδιαφέρον και αγάπη όχι μόνο απο συναδέλφους αρχαιολόγους και συνεργάτες διαφόρων ειδικοτήτων, αλλά και από το ευρύτερο κοινό που ξεπερνά τα σύνορα της Ελλάδας, με Δελτία Τύπου και φωτογραφικό υλικό, όποτε κριθεί απαραίτητο. Είμαστε σε εποχή που η ενημέρωση προχωρά με γρήγορους ρυθμούς και είναι προτιμότερο να είναι έγκυρη και όχι ανακριβής. Με συγκινεί το παγκόσμιο ενδιαφέρον για την ανασκαφική μου έρευνα σε μια δύσκολη για την χώρα μας εποχή, που μόνο καλό κάνει, χωρίς την παραμικρή σκοπιμότητα.
Τέλος, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω θερμά για το ενδιαφέρον σας γιατί και ως μέλος του ΣΕΑ θεωρώ ότι έχω την αμέριστη συμπαράσταση σας στο δύσκολο έργο μας που όλοι ως αρχαιολόγοι γνωρίζουμε πολύ καλά. Είμαι πάντα στην διάθεσή σας».
Σημειώνεται ότι με την επιστολή τους, που προκάλεσε την απάντηση της κ. Περιστέρη, τα μέλη του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων έκαναν, μεταξύ άλλων, λόγο για «επικοινωνιακή τακτική, ενδεχομένως υπό την επιρροή -κακών- συμβούλων, η οποία διαμορφώνει μια στρεβλή εικόνα για την αρχαιολογία και εκτρέφει μια νοσηρή αντίληψη για τη σχέση μας με το παρελθόν, που δεν τιμά ούτε την επιστήμη, ούτε την ιστορική μνήμη που αυτή υπηρετεί».-