Αυτό υποστήριξε χθες στην ομιλία της στο ΑΠΘ, η αρχαιολόγος Κατερίνα Περιστέρη, αποδίδοντας χαρακτήρα «δυισμού» στο οικοδόμημα
ΔΕΙΤΕ ΤΑ BINTEO
Γράφει ο Θεόδωρος Αν. Σπανέλης
Τρείς εγχάρακτες επιγραφές εν είδει συμβολαίου, πρωτότυπο εύρημα για τα δεδομένα της αρχαιολογικής έρευνας στο χώρο της Μακεδονίας, στις οποίες αναφέρεται η φράση «Παρέλαβον Ηφαιστίωνος», είναι ίσως το κορυφαίο εύρημα που αποκαλύφθηκε στην χθεσινή ομιλία της αρχαιολόγου Κατερίνας Περιστέρη στην εκδήλωση που οργάνωσε το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα σε επιγραφές του λόφου Καστά και το όνομα του Δεινοκράτη!!! |
του ’30. Ουσιαστικά το περιεχόμενο των επιγραφών είναι ένα συμβόλαιο από το οποίο προκύπτει, κατά την κ. Περιστέρη, αλλά και τον αρχιτέκτονα της ανασκαφικής ομάδας Μιχάλη Λεφαντζή, ότι ο εντολέας για την ανέγερση μια σειράς ηρώων σε διάφορα σημεία της αυτοκρατορίας, αφιερωμένα στον Ηφαιστίωνα, ήταν ο Μέγας Αλέξανδρος, ο οποίος έβαλε και την σφραγίδα του για το πώς τα ήθελε, (να συνδυάζουν τον κλασσικό τύμβο με μαρμάρινο περίβολο και το μνημείο να έχει μεγαλοπρέπεια ανάλογη του Μαυσωλείου), ο αρχιτέκτονας του
έργου πήρε εντολή να είναι ο Δεινοκράτης, ενώ όρισε διαχειριστή του οικοδομήματος της Αμφίπολης τον Αντίγονο τον Μονόφθαλμο, του οποίου το μονόγραμμα βρέθηκε χαραγμένο στον περίβολο.
Συγκλονιστικές αποκαλύψεις από την ανασκαφή Αμφίπολης: Η μορφή του αφηρωισμένου νεκρού, με κόκκινο μανδύα κυριαρχεί στην ζωοφόρο του θριγκού
Μεταξύ άλλων η κ. Περιστέρη, παρουσίασε μέρος του επιστυλίου, το οποίο δείχνει έναν Μακεδόνα ιππέα, σε σκηνή μάχης και ακριβώς δίπλα μία υπερμεγέθη λεοντοκεφαλή, σαν αυτή που είχε στο κράνος του ο Μέγας Αλέξανδρος.Πρόκειται για κομμάτι από την ζωή του ήρωα , που περιγράφει η συγκεκριμένη ζωφόρος.Σε άλλο σημείο φαίνονται δύο υδρίες και μία Σφίγγα σαν αυτή που είναι γλυπτή στην είσοδο του τάφου να τις φυλάει. Οι δύο υδρίες μπορεί να υποθέσει κανείς, ότι έχουμε να κάνουμε δύο νεκρούς στον συγκεκριμένο τάφο, αφού δύο είναι και οι Κένταυροι που την φυλάνε. Χαρακτηριστικό είναι το κόκκινο πανί, που παρουσιάζεται στις σκηνές, ένα χρώμα βασιλικό.
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑ ΠΕΡΙΒΟΛΟΥ ΜΕ ΧΑΡΑΞΗ ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Πηγή: Thestival |
Πηγή: Thousandnews |
ΠΗΓΗ ΒΙΝΤΕΟ www.thousandnews.gr/
Ωστόσο, η κ. Περιστέρη, τόσο στην ομιλία της, όσο και στις δηλώσεις της προς τους δημοσιογράφους, συνεχώς τόνιζε ότι στο μνημείο υπάρχει το στοιχείο του «δυισμού», γι’ αυτό πάρα πολλά αρχιτεκτονικά στοιχεία του, υπάρχουν εις διπλούν, για παράδειγμα ανέφερε τις δύο σφίγγες και τις δύο Καρυάτιδες και φυσικά δεν είναι τα μόνα!
Μάλιστα για να ενισχύσει αυτό
το σκεπτικό ανέφερε ένα στοιχείο από τον Πλούταρχο, όπου σύμφωνα με αυτή την πηγή όταν ο Μ. Αλέξανδρος μπήκε στη σκηνή του Δαρείου μαζί με τον Ηφαιστίωνα σημειώθηκε ένα μικρό επεισόδιο με την μητέρα του Πέρση βασιλιά.
Καθώς ο Ηφαιστίωνας ήταν ψηλότερος και ομορφότερος από τον Μακεδόνα βασιλιά, η μητέρα του Δαρείου, η Σισύγαμβις, χαιρέτησε πρώτα τον Ηφαιστίωνα νομίζοντας ότι ήταν ο Αλέξανδρος.
Όταν κατάλαβε το λάθος της, έσκυψε ντροπιασμένη το κεφάλι, οπότε ο Αλέξανδρος την καθησύχασε λέγοντάς της ότι «και ο Ηφαιστίωνας είναι ο Αλέξανδρος». Αυτό ο δυισμός είναι αποτυπωμένος σύμφωνα με την κ. Περιστέρη στην αρχιτεκτονική του μνημείου.
Κόβει κυριολεκτικά την ανάσα, νόμισμα της Αμφίπολης, που χρονολογείται στον 3ο αι. π.Χ. και απεικονίζει Λέοντα, αλλά και το περίφημο Μονόγραμμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου! Νόμισμα "ΑΜΦΙΠΟΛΙΤΩΝ" του 3ου αι. π.Χ.
ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ Το αρχαίο Μακεδονικό νόμισμα φέρει στην μία όψη την ονομασία "ΑΜΦΙΠΟΛΙΤΩΝ", είναι δηλαδή αυθεντικό νόμισμα της Αμφίπολης, απεικονίζει το λιοντάρι και το ρόπαλο του Ηρακλή, ενώ φέρει το "Α",το λεγόμενο "μονόγραμμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου", συνοδευόμενο από βασιλικό σκήπτρο! ΗΡΑΚΛΗΣ Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Στην άλλη όψη, φέρει τον Ηρακλή, με την μορφή όμως του Μεγάλου Αλεξάνδρου όπως συνηθιζόταν τότε,φορώντας τη λεοντή!
Το θέμα του νομίσματος με "Ηρακλή" και λιοντάρι, είναι διαρκές στη Μακεδονία, πριν και μετά τον Αλέξανδρο* και συμβολίζει ολοκάθαρα τη Βασιλική Δυναστεία των Αργεαδών - Τημενιδών, τη νόμιμη και αρχέγονη δηλαδή Δυναστεία του Φιλίππου Β΄ και του Μεγάλου Αλεξάνδρου που καταγόταν από τον Ηρακλή και που διακόπηκε ξαφνικά μετά από αιώνες, με τη δηλητηρίαση του αξεπέραστου Στρατηλάτη - Εκπολιτιστή και την δολοφονία έπειτα του νομίμου γιου του και διαδόχου Αλεξάνδρου Δ΄ στην Αμφίπολη, με διαταγή Κασσάνδρου! Ο Αλέξανδρος δηλαδή και θεωρούνταν και ήταν απόγονος του Ηρακλή και μάλιστα, όπως απέδειξε, ο πιο σπουδαίος και ο πιο τρανός όλων σε άθλους, άξιος να συμβολιστεί με τη λεοντή! Άλλωστε βλέπουμε σε ψηφιδωτό της Πέλλας, όπως και στη ζωφόρο του τάφου του Φιλίππου Β΄, μια οικογενειακή εμμονή στο κυνήγι λιονταριού, επειδή ακριβώς στους Αργεάδες - Τημενίδες ήταν κάτι σαν οικογενειακή παράδοση από τα χρόνια του Ηρακλή και του άθλου του στη Νεμέα! amfipolinews.blogspot.gr
|
Ο ΑΜΦΙΠΟΛΙΤΩΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Ειδικά όμως αυτό το νόμισμα δεν είναι "γενικής" κυκλοφορίας, αλλά κόπηκε στην Αμφίπολη για την Αμφίπολη ("ΑΜΦΙΠΟΛΙΤΩΝ"), μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, από κάποιον που αγαπούσε, θαύμαζε και τιμούσε πολύ τον Αλέξανδρο και ήθελε με αυτό τον τρόπο να υπογραμμίσει και το ποια ήταν η νόμιμη δυναστεία της Μακεδονίας (μέσα στους σφετερισμούς και τις αντιζηλίες εταίρων και επιγόνων), το ποιος υπήρξε ο σπουδαιότερος βασιλιάς-Ήρωας των Μακεδόνων (που έκανε μάλιστα τους μεγαλύτερους άθλους, άθλους Ηρακλέως, ως άξιος απόγονος του ίδιου του Ηρακλή), αλλά και να καταδείξει τον ποιον τιμούσε τελικά η πόλη με το δικό της Λιοντάρι! Με τον Λέοντα Αμφιπόλεως!Γιατί είναι φανερό πλέον, ότι ο Λέων της Αμφίπολης, στήθηκε εκεί για κάποιον Βασιλιά! Επειδή βέβαια και ο Λέων είναι βασιλιάς! Και επειδή κυρίως, μιλάμε για αρχαία Μακεδονίακαι όχι για Αθήνα και Δημοκρατία, αλλά για πανίσχυρη και λαοφιλή Μοναρχία! Και σε μια Μοναρχία μόνο βασιλιάς τιμάται με λέοντα! Ούτε Στρατηγός, ούτε κανείς άλλος, πλην του Ηφαιστίωνα**! Το λιοντάρι είναι το προνόμιο και το σύμβολο του μαχητή Βασιλιά! Άλλωστε το έφερε πάνω στην πανοπλία του και ο ίδιος ο Φίλιππος!amfipolinews.blogspot.gr
Ίδιος και ο τάφος του Μ. Αλεξάνδρου
Εδώ τελειώνει το μυστήριο με το ταφικό μνημείο στο λόφο Καστά της Αμφίπολης; Μάλλον όχι. Γιατί όσο παράδοξο γεγονός είναι η ύπαρξη των τριών επιγραφών, άλλα τόσο παράδοξο είναι και η ύπαρξη, κατά την περίοδο της αρχής των ελληνιστικών χρόνων, μιας ζωοφόρου επί των θριγκών (επιστύλια) του δευτέρου θαλάμου, στην οποία υπάρχει μια μεγάλη παράσταση που κάλυπτε την ανατολική, την βόρεια και την δυτική πλευρά του θαλάμου και στην οποία εμφανίζεται ο νεκρός σε διάφορες σκηνές από τη ζωή του, μαζί με μυθολογικές μορφές, κενταύρους, θεούς, νίκες, καθώς επίσης έναν ταύρο, αλλά και ένα κόκκινο ύφασμα μαζί με ένα κράνος κατ’ επανάληψη, ενώ δεν απουσιάζει και μια λεοντοκεφαλή!!!
Η κ. Περιστέρη, για να στηρίξει την άποψή της, σχετικά με την χρονολόγηση του μνημείου στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα, παρουσίασε επίσης, κεραμική και νομίσματα που ξεκινούν από τους χρόνους της οικοδόμησης του μνημείου και φτάνουν μέχρι και τους πρώτους ρωμαϊκούς χρόνους. Επιπλέον, σύμφωνα με την έρευνά της, το μνημείο δέχθηκε επιθέσεις τουλάχιστον σε τρείς περιόδους και γι’ αυτό οι Μακεδόνες φρόντισαν να το προστατεύσουν με την επιχωμάτωση και τους διαφραγματικούς τοίχους, πριν αρχίσει η διάλυση από τους Ρωμαίους. Επίσης αποκάλυψε ότι κατά την αρχαιότητα μπήκαν μέσα τυμβωρύχοι από σημείο που άνοιξαν στον πρώτο διαφραγματικό τοίχο μπροστά από τις σφίγγες.
Επίσης η κ. Περιστέρη, δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει ιδιαίτερα την παρούσα στην εκδήλωση κ. Λίνα Μενδώνη -τέως γενική γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού-, τον περιφερειάρχη κεντρικής Μακεδονίας κ. Τζιτζικώστα (για την οικονομική ενίσχυση της ανασκαφής), καθώς και τον αντιπεριφερειάρχη Σερρών κ. Μωϋσιάδη.
Όλα τα παραπάνω, είναι τα όσα παρουσιάστηκαν στην χθεσινή εκδήλωση στο ΑΜΘ, ωστόσο όπως αποκάλυψαν τόσο η κ. Περιστέρη όσο και ο κ. Λεφαντζής, η έρευνα συνεχίζεται και υπάρχουν και άλλα στοιχεία που ακόμη δεν έχουν δημοσιοποιηθεί. Αξίζει να σημειώσουμε ότι δεν έγινε καμία αναφορά στα οστά που βρέθηκαν στον τρίτο θάλαμο και αν μη τι άλλο αυτό εγείρει απορία για το πώς προσπεράστηκε τόσο εύκολα αυτό το θέμα. Εκτός βέβαια και αν θα υπάρξουν ανακοινώσεις στο προσεχές μέλλον, αν και σύμφωνα με τις πληροφορίες η σχετική έρευνα έχει σταματήσει!!!
................................................
ΟΜΩΣ....Την εκτίμηση ότι ο ένοικος του τάφου στην Αμφίπολη είναι ο Ηφαιστίωνας εξέφρασε ο αναπληρωτής καθηγητής ιστορίας και αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Κύπρου, Θεόδωρος Μαυρογιάννης, το 2014
ΔΕΙΤΕ ΣΕ ΒΙΝΤΕΟ ΤΗΝ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΚΑΘ ΜΑΥΡΟΓΙΑΝΝΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΚΑΙ ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΗΚΕΙ 2014
Ο τύμβος της Αμφιπόλεως: έλεγχος των γεγονότων και των πηγών της περιόδου 324-294 π.Χ.
..........................................
Γιατί μπορεί να κλείνει το θέμα της χρονολόγησης του μνημείου με βάση τα ευρήματα που παρουσιάστηκαν, αλλά ανοίγει μια μεγάλη συζήτηση για την ταυτότητα του μνημείου. Θα ήταν παράληψη να μην αναφέρουμε ότι σύμφωνα με τον κ. Λεφαντζή, δεν αποκλείεται το ταφικό οικοδόμημα, στο οποίο, σύμφωνα με τις πηγές, ετάφη ο Μέγας Αλέξανδρος, στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, να είναι ένα οικοδόμημα «δίδυμο» του μνημείου του λόφου Καστά!!! Εκτός και αν ετάφη, όπως είπε, σε ένα ίδιου αρχιτεκτονικού τύπου μνημείο κάπου αλλού… Σε κάθε περίπτωση, αν ισχύει αυτή η εκτίμηση, αυξάνει την σημασία του μνημείου της Αμφίπολης, καθώς έχουμε μια εικόνα για το πώς είναι ο τάφος του μεγάλου Στρατηλάτη!
Όπως προαναφέραμε, δεν κλείνει το θέμα με τον λόφο Καστά εδώ, αφού για να έχουμε μια συνολική εικόνα για τον λόφο Καστά θα πρέπει να γίνει ανασκαφή και σε ένα δεύτερο σημείο που υπέδειξε η ηλεκτρική τομογραφία της ομάδας του γεωλόγου Γρηγόρη Τσόκα, δυτικά της θόλου, ενώ για πολλούς η έρευνα πρέπει να συνεχιστεί και στον γειτονικό λόφο 133, με το σχήμα πυραμίδας, καθώς είναι πιθανό να αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της λύσης του μεγάλου μυστηρίου της Αμφίπολης!!! Φυσικά, για να γίνουν όλα αυτά απαιτούνται σημαντικά χρηματικά ποσά που η σημερινή κυβέρνηση δεν δείχνει να έχει την διάθεση να προσφέρει.
Και με πληροφορίες από το ΧΡΟΝΟΜΕΤΡΟ
ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΠΡΟΒΛΕΨΗ