ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΥΡΩΠΗ ΕΛΛΑΣ ΑΤΤΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑ ΘΡΑΚΗ ΚΟΣΜΟΣ ΚΡΗΤΗ ΚΥΠΡΟΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ Μ. ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΥΡΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΣ ΧΕΡΣ ΑΙΜΟΥ ΙΣΤ. ΠΡΟΣΩΠΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ ΡΩΜΑΪΚΑ

Τρίτη 16 Ιουνίου 2015

Επιδειξίας... Απόλλων και Εριφύλλη

Όταν η αγγειοζωγραφική μέσα από όρους υψηλής Τέχνης και Τεχνικής, ΠΑΡΕΜΒΑΙΝΕΙ
στο Κοινωνικό και Ιδεολογικό γίγνεσθαι.
Και μάλιστα έχοντας ένα «ατού» μοναδικό. Την διαχρονική
παντοδυναμία της Ε Ι Κ Ο Ν Α Σ. Ας «διαβάσουμε» δύο τέτοιες Εικόνες της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ αγγειοζωγραφικής:

ΕΙΚΟΝΑ 1η.
ΑΠΟΛΛΩΝ


Στην αγγειοζωγραφιά ο ΑΠΟΛΛΩΝΑΣ επιδεικνύεται σε μια κοπελιά (όπως  περίπου και  σήμερα  σε διαγωνισμούς επίδειξης) Ο  «φιλοσοφικός» όμως  ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ  του  δημιουργού είναι άπαιχτος.
Ο αγγειοζωγράφος παριστάνει μια
«αστεία» «καρικατούρα» του γιου  του  Δία και της Λητώς.
Μεγεθύνοντας την εικόνα  βλέπουμε….Ανώριμο, παιδικό πρόσωπο, αφελές (προς…χαζούλικο) ύφος,  με ένα σκόπιμα υπερφορτωμένο… καλάθι της…. νοικοκυράς στο κεφάλι, να περιμένει την επιδοκιμασία της κοπελιάς (νύμφη   ή  μούσα) προσπαθώντας να τραβήξει το βλέμμα της, κάνοντας
την κλασική κίνηση επίδειξης σώματος και προσόντων.
ΑΛΛΑ,
Η κοπελιά και το ύφος  της  είναι όλα τα λεφτά. Ωραιότατη, ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΤΕΙ μια εκπληκτική   ωριμότητα, ειρωνεία και έναν σαφή προβληματισμό γι” αυτό που βλέπει:Τον θεό ΑΠΟΛΛΩΝΑ, τον θεό του  ΦΩΤΟΣ,  σ” αυτό το…(εσκεμμένα)  ΦΤΗΝΟ  χάλι.
Φυσικά:
Δεν φαίνεται να εντυπωσιάζεται ούτε από την… λύρα, ούτε από το… λειρί του, τα οποία έτσι κι αλλιώς  ούτε καν προσέχει. (Σημείωση: Τί θέλει να…πει ο…ποιητής; ....στο τέλος του σημειώματος, σε συνδυασμό με την δεύτερη εικόνα)

ΕΙΚΟΝΑ 2η.

Επτά επί Θηβας- Εριφύλη



Στα… παρασκήνια  ενός  Πολέμου  ή γενικότερα της  Ιστορίας.

Μια «σπάνια»….. φωτογραφία- ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ, με… κρυφή κάμερα (θα… λέγαμε σήμερα), να αποτυπώνει το παρασκήνιο  ενός πολέμου:Την στιγμή της εξαγοράς της ΕΡΙΦΥΛΗΣ, «που… ατίμασε τον άνδρα της για χρήμα» (όπως γράφει… μεταφρασμένος ο Όμηρος)
(Τέλος πάντων. Μεγάλη… ιστορία. Η τραγωδία της Οικογενείας των Λαβδακιδών> ΘΗΒΑΪΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: Οιδίποδας, Αντιγόνη, Επτά επί Θήβας….κλπ).

Εμείς ας μείνουμε στην εικόνα (αγγειοζωγραφιά): Με φανερή απληστία η (στυγερή, Οδύσσεια ραψ. λ) Εριφύλη… ΔΩΡΟΔΟΚΕΙΤΑΙ με  το χρυσό περιδέραιο από τονΠολυνείκη, αδελφό της Αντιγόνης, προκειμένου να πείσει τον άνδρα της ΑΜΦΙΑΡΑΟ να πάρει μέρος στην εκστρατεία κατά της Θήβας, παρότι γνώριζε  ότι δεν επρόκειτο  να επιστρέψει ζωντανός. Και όχι μόνο αυτός.
Όλοι  θα χαθούν γύρω από τα ΤΕΙΧΗ της Θήβας (ή της  Τροίας, έχει καμιά διαφορά;) «γυναίων είνεκα δώρων»….! και……. ας μείνουμε σ” αυτά.

Κατά συνέπεια: Τί θέλουν να πουν οι…. ποιητές (αγγειοζωγράφοι);
1) Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα
2) ματαιοδοξία και… «πουκάμισα αδειανά» στο βάθος της «ΙΣΤΟΡΙΑΣ»
3) αθωότητα και φθορά των ανθρώπινων σχέσεων
4) Αυτός ο κόσμος ο μικρός ο μέγας; (κατά πως λέει ο Ελύτης)
5) αναζητήστε την γυναίκα;
6) Ρεαλισμός και ηθικολογική εξιδανίκευση;
Ή τί άλλο;..........Χρυσόστομος Τσιρίδης