Τους τάφους των Λευκαδίων, στην πεδιάδα της Νάουσας, δύο από τους πιο εντυπωσιακούς και καλύτερα διατηρημένους μακεδονικούς τάφους που έχουν έρθει στο φως μέχρι σήμερα, ανοίγει για το κοινό η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας, έπειτα από ένα μακροχρόνιο έργο συντήρησης.
«Στη Μίεζα, τον τόπο όπου μαθήτευσαν αυτοί που άλλαξαν τον κόσμο, πρέπει να γίνουν πολλά, σήμερα κάνουμε ένα μικρό βήμα...» σημειώνει η προϊσταμένη της Εφορείας, Αγγελική Κοτταρίδη.
Και οι δύο τάφοι είχαν κατασκευαστεί στον αρχαίο δρόμο που ένωνε τη Μίεζα με την Πέλλα, πρωτεύουσα του Μακεδονικού βασιλείου.
Ο Τάφος της Κρίσεως οφείλει την ονομασία του στη μοναδική για την αρχαία τέχνη ζωγραφική
παράσταση που τον διακοσμεί και έχει ως θέμα την κρίση του νεκρού. Ο νεκρός πολεμιστής οδηγείται από τον ψυχοπομπό Ερμή στους κριτές του Κάτω Κόσμου, Αιακό και Ραδάμανθυ, θέμα εξαιρετικά σπάνιο στην εικονογραφία.
Λεπτομέρεια από τον τοιχογραφικό διάκοσμο του Τάφου των Ανθεμίων |
Το μνημείο ανήκει στον τύπο του διθάλαμου μακεδονικού τάφου με καμαρωτή στέγη. Η πρόσοψή του είναι διώροφη και συνδυάζει δωρικό και ιωνικό ρυθμό. Τέσσερις δωρικοί ημικίονες και δύο παραστάδες στις γωνίες κρατούν το επιστύλιο και τη δωρική ζωφόρο, ενώ στην ιωνική ζωφόρο, πιο πάνω, εικονίζεται ανάγλυφα πολεμική παράσταση.
Ο Τάφος των Ανθεμίων, σε απόσταση 150 μέτρων από αυτόν της Κρίσεως, είναι υπόγειος, διθάλαμος, κεραμοσκεπής και έχει ναόσχημη πρόσοψη με τέσσερις ημικίονες ιωνικού ρυθμού και διακόσμηση από πολύχρωμα ιωνικά και δωρικά κυμάτια.
Ο κριτής Αιακός, που αποφασίζει για την τύχη του νεκρού, αν δηλαδή θα σταλεί στο νησί των Μακάρων ή στα Τάρταρα.
|
Ο Ερμής Ψυχοπομπός από τον Τάφο της Κρίσεως |
Μια εξίσου εντυπωσιακή παράσταση διακοσμεί την οροφή του προθαλάμου: έξι ανθέμια εναλλάσσονται με νερολούλουδα πάνω σε γαλαζοπράσινο βάθος, που θυμίζει λουλούδια να πλέουν στην επιφάνεια λίμνης. Από τα λουλούδια αυτά ο τάφος ονομάστηκε συμβατικά «Ανθεμίων».
Το Θέατρο της Μίεζας |
Το αρχαίο θέατρο είναι της ελληνιστικής περιόδου (2ος αι. π.Χ.) και αποκαλύφθηκε το 1992 στη θέση Μπελοβίνα Κοπανού.-ΒΑΣΙΛΗΣ ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ-/www.ethnos.gr/
Δείτε λεπτομέρειες στις φωτογραφίες